Tento rok pripadá Európsky deň práv pacientov na štvrtok (18. apríla).
Jeho cieľom je poukázať na práva a povinnosti pacientov. S podporou
Európskeho parlamentu a Európskeho hospodárskeho a sociálneho výboru ho v
roku 2002 vyhlásili s tým, že sa bude pripomínať 18. apríla.
"V posledných mesiacoch rezonujú v našej bezplatnej právnej poradni
najmä podnety súvisiace s nedostupnosťou a dlhými čakacími termínmi na
vyšetrenia v ambulanciách špecialistov či na zákroky v nemocniciach, ale
aj ohľadne poplatkov v ambulanciách. V praxi vidíme, že slovenský
pacient v skutočnosti nevie, aké má práva," uviedla pre TASR Mária
Lévyová. Takisto upozornila, že pri neustálych zmenách zákonov, ak nie
je pacient medicínsky vzdelaný a právnik zároveň, sám má len veľmi
obmedzené vedomosti a možnosti na to, ako si uplatniť a vymôcť svoje
práva.
S iniciatívou na vyhlásenie Európskeho dňa práv pacientov prišla
európska sieť pacientskych organizácií – Združenie za aktívne
presadzovanie občianskych práv (Active Citizenship Network, ACN). Tá
predniesla 15. novembra 2002 v Bruseli Európsku chartu práv pacientov a
požiadala Európsku komisiu, aby uznala 18. apríl ako oficiálny Európsky
deň práv pacientov. Tento deň má byť zároveň aj príležitosťou, aby sa
občania o svojich právach dozvedeli viac.
Združenie za aktívne presadzovanie občianskych práv (ACN) v roku 2002
vypracovalo Európsku chartu práv pacientov, ktorá má Preambulu a štyri
časti. V prvej sú zahrnuté základné práva, v druhej je uvedených 14
základných práv pacienta, v tretej sú sumarizované práva združení
aktívne presadzujúcich občianske práva a vo štvrtej časti je uvedená
smernica na uplatňovanie charty.
Medzi práva pacienta patria právo na prevenciu, právo na prístup k
zdravotníckym službám, právo na informácie, právo vyjadriť súhlas, právo
slobodného výberu, na súkromie a zachovanie dôverného prístupu, na
rešpektovanie pacientovho času, na dodržiavanie úrovne kvality, na
bezpečnosť, na inovácie, na predchádzanie zbytočnému utrpeniu a bolesti,
právo na liečbu zohľadňujúcu osobné potreby, právo podávať sťažnosti i
právo na náhradu škody.
"Každý jednotlivec má právo neutrpieť škodu spôsobenú nedostatočným
fungovaním zdravotníckych služieb, zanedbaním lekárskej starostlivosti a
chybami, a právo na prístup k zdravotníckym službám, ošetreniu a
liečbe, ktoré spĺňajú stanovené bezpečnostné normy," uvádza sa v článku deväť Európskej charty práv pacientov. O charte rokovali aj účastníci konferencie "Pacient budúcnosti", ktorá sa konala v novembri 2002 v Bruseli.
Občania Slovenska majú svoje práva ako pacienti zakotvené v Charte práv
pacientov v Slovenskej republike. Prijala ju vláda SR 11. apríla 2001.
Už v Preambule sa uznáva, že "zdravie je jednou z najdôležitejších hodnôt". Charta práv pacientov v Slovenskej republike sa skladá z Preambuly a 10 článkov.
Medzi prioritné úlohy pacientskej platformy a občianskych združení
patria podľa AOPP posilnenie postavenia pacientov s chronickými
ochoreniami, zvyšovanie povedomia a vzdelávanie v oblasti práv
pacientov, legislatívy a fungovania zdravotníctva na Slovensku,
poskytovanie poradenstva a vytvárania partnerstiev za účelom
zefektívňovania zdravotníctva a skvalitňovania poskytovanej zdravotnej
starostlivosti.
AOPP, ktorá je členom Európskeho pacientskeho fóra (EPF), sa ochrane
práv pacientov venuje od roku 2001. Okrem legislatívnych aktivít
smerujúcich k lepšej vymožiteľnosti práv zastupuje záujmy pacientov na
pôde ministerstva zdravotníctva, pred orgánmi štátnej správy a
samosprávy, na pôde zdravotných poisťovní, spolupracuje s organizáciami v
zdravotníctve. Poskytuje bezplatné poradenstvo, organizuje vzdelávacie
aktivity, vytvára a podporuje projekty smerujúce ku skvalitňovaniu
zdravotnej starostlivosti a zlepšovaniu dostupnosti liečby.